Локомотиви БДЖ серия 61.000

от Уикипедия, свободната енциклопедия
Локомотив 61.000
ПроизводителШкода – Чехословакия
Производство1991
Междурелсие1435 mm
Предназначениеманеврен
Колоосна формулаВо′-Во′
Период на експлоатацияот 1994
Спецификации
Дължина14 460 mm
Ширина2980 mm
Височина4640 mm
Маса88 000 kg
Макс. мощност960 kW
Макс. скорост80 km/h
Вид ток и напрежениепроменл. ел. ток 25 kV
Тип предавкаелектрическа
Диаметър на задвижващите колооси1050 mm
Локомотиви БДЖ серия 61.000 в Общомедия

Първите маневрени електрически локомотиви серийна доставка в БДЖ 61.000 са строени през 1991 г. в заводите Шкода – Пилзен. Заводско означение 56Е1. Поради финансови затруднения локомотивите престояват повече от 2 години в завода-производител. Пристигат в България в периода април – юли 1994 г. Фабричните им номера съответстват на текущите към момента на тяхното строителство, но преди изпращането им са преправени на 1994 г.

Локомотивите имат една кабина за управление, разположена в средата, с два командни поста, диагонално един спрямо друг. Кабината е с врати от двете страни, главният трансформатор е под нея, а на покрива се намира несиметричния токоприемник и главния въздушен прекъсвач. Талигите на локомотива са две двуосни, а окачването на локомотива е двустепенно.

Повечето от локомотивите извършват маневрена дейност в района на депата, където са разпределени (София, Горна Оряховица, Варна, Пловдив, Бургас, Стара Загора и Дупница). Някои от тях се използват и за обслужване на отделни пътнически влакове по график.

Експл. № Собственик/
Локомотивно депо
Шкода
фабр. №/година
Експл. № след 2012 г. Бележки
61 001.4 БДЖ-ПП / София 8864/1994 Изолация в депо София
61 002.2 БДЖ-ПП / София 8865/1994 Изолация в депо София
61 003.0 БДЖ-ТП / Дупница 8866/1994 97 52 0061 003-1
61 004.8 БДЖ-ПП / София 8867/1994 Изолация в депо София
61 005.5 БДЖ-ТП / С. Загора 8868/1994 Бракуван
61 006.3 БДЖ-ПП / София 8869/1994 Изолация в депо София
61 007.1 БДЖ-ПП / София 8870/1994 Не е в движение
61 008.9 БДЖ-ПП / София 8871/1994
61 009.8 БДЖ-ТП / Стара Загора 8872/1994 В движение , преди 61.009-7 - БДЖ-ТП Бургас
61 010.5 БДЖ-ТП / Бургас 8873/1994 97 52 0061 010-6
61 011.3 БДЖ-ПП / София 8874/1994 97 52 0061 011-4 В движение!
61 012.1 БДЖ-ПП / София 8875/1994 97 52 0061 012-2
61 013.9 БДЖ-ПП / Пловдив 8876/1994 97 52 0061 013-0 В движение!
61 014.7 БДЖ-ПП / София 8877/1994 Изолация в депо София
61 015.4 БДЖ-ПП / София 8878/1994 97 52 0061 015-8 Изолация в депо С.офия
61 016.4 БДЖ-ТП / С. Загора 8879/1994 Не е в движение. Изолация в депо Стара Загора!
61 017.0 БДЖ-ТП / С. Загора 8880/1994 Не е в движение
61 018.8 БДЖ-ПП / Г. Оряховица 8881/1994 97 52 0061 018-8 Изолация в депо София
61 019-7 БДЖ-ТП / Стара Загора 8882/1994 Преди 61.019-6 - БДЖ-ТП Дупница В движение.
61 020.4 БДЖ-ПП / Г. Оряховица 8883/1994 Изолация в депо София

Движат се : 61 003, 61 008, 61 010, 61 011, 61 012,61 013. Изолация в депо София: 61 001, 61 002, 61 004, 61 006, 61 014, 61 015, 61 018, 61 020. Бракувани в депо Стара Загора : 61 005

Литература[редактиране | редактиране на кода]

  • Димитър Деянов: Локомотивното стопанство на БДЖ 1947 – 1990, София (1993);
  • Димитър Деянов, Стефан Деянов: Локомотивите на Българските държавни железници, София (2008).

Бележки[редактиране | редактиране на кода]