Посетете и нашата Фейсбук страница

С нарастването на цените на горивата и оскъпяването на пътуването с автомобил, страните по света наблягат на развитието на технологиите, свързани с високоскоростните влакове, тъй като все повече хора прибягват до железопътния транспорт.

Стойността на световната пътна и железопътна индустрия се очаква да достигне 2.9 трлн. долара през 2012 г., което е с 30% повече в сравнение с 2007 г. Железопътната индустрия ще съставлява 30% от пазара, според проучване на Datamonitor.

Във Великобритания пътниците на железопътния транспорт са се увеличили с близо 5% през първите три месеца на 2011 г. в сравнение със същия период година по-рано. Увеличението на пътниците за годината приключила през март пък е било с 6%.

Пътуването с влак не само е по-евтино, но и става все по-бързо. Развиващи се държави като Китай и Русия инвестират във високоскоростни влакове стрела, които могат да намаляват продължителността на пътуването наполовина. Допълнително, европейските държави създават мултимилиардни планове за разширяване и подобряване на вече съществуващите железопътни мрежи за високоскоростни влакове.

От CNBC.com са съставили класация на най-бързите пътнически влакове в света базирана на най-високите скорости, които те са развивали. В класацията са включени рекордни скорости по време на експериментални пробези на електрически влакове и влакове използващи магнитна левитация, както и на различни експериментални модели.

Ето и кои страни могат да се похвалят с най-бързите влакове в света:

10. Русия

Влак: Siemens Velaro RUS

Максимална скорост: 281 км/ч

Капацитет: 600 пътници

Най-бързият влак в Русия се движи по трасето Москва-Санкт Петербург и е пуснат през декември 2009 г. Произведеният в Германия високоскоростен влак е намалил времето за пътуване между двата града с повече от половина от осем часа до три часа и 45 минути. Осемте влака, които се движат по отсечката, струват близо 1 млрд. долара.

9. Тайван

Влак: THSR 700T

Максимална скорост: 299 км/ч

Капацитет: 989 пътници

Високоскоростният железопътен проект на Тайван е на стойност 18 млрд. долара.

Влакът THSR 700T се движи между столицата Тайпе и южния град Каосюнг, намалявайки времето за пътуване от 4.5 часа до 90 минути.

През 2010 г. влакът е превозил рекордните 36.9 милиона пътници, което е с 14% повече в сравнение с предходната година.

8. Южна Корея

Влак: KTX-I

Максимална скорост: 305 км/ч

Капацитет: 965 пътници

Южнокорейската високоскоростна железопътна мрежа, известна като KTX, превозва над 100 000 пътници дневно по двете си линии.

След 12 години строителни работи първата високоскоростна линия беше открита през 2004 г. Тя намалява времето за пътуване от Сеул до пристанищния град Бусан наполовина до 2 ч. и 40 мин. Времето е било намалено с още 22 мин. след пускането и на втората линия.

В резултат на пускането на влаковете броят на пътниците по местните полети на South Korea пада с 30% в периода 2003-2007 г.

7. Великобритания

Влак: Eurostar 3313/14

Максимална скорост: 334 км/ч

Капацитет: 750 пътници

Базирана в Лондон, Eurostar оперира високоскоростна железопътна мрежа, която свързва Англия с градове във Франция и Белгия през тунел по Английския канал и след пускането си през 1994 г. променя начина, по който европейците пътуват.

С 27 влака и връзки до над 100 дестинации в Европа мрежата отбеляза превозването на 100 милионния си пътник през август 2009 г. Движейки се със скорост от до 299 км/ч, Eurostar 3313/14 счупи британския скоростен рекорда за железопътен транспорт от 1979 г. като достигна максимална скорост от 334 км/ч през 2003 г.

6. Италия

Влак: ETR 500 Frecciarossa

Максимална скорост: 362 км/ч

Капацитет: 590 пътници

Италия е един от пионерите във високоскоростния железопътен транспорт и може да се похвали с първата високоскоростна железопътна линия в Европа. Линията Флоренция-Рим влиза в историята когато повече от половината от нея, или отсечката от Рим до Чита дела Пиеве е открита през 1977 г. Тогава движещият се по нея влак достига максимална скорост от 257 км/ч.

Произвежданата в Италия серия влакове ETR 500 са най-бързите в страната като моделът ETR 500 Y1 достига скорост от 362 км/ч през 2009 г. по отсечката между Флоренция и Болоня.

5. Испания

Влак: AVE Class 103

Максимална скорост: 403 км/ч

Капацитет: 404 пътници

Испания може да се похвали с най-дългата високоскоростна железопътна мрежа в Европа - 5 524 км. Страната има шест високоскоростни линии, а още няколко се строят.

Най-бързите влакове са от серията AVE, която се произвежда от няколко компании, между които Siemens, Alstom и Bombardier. Влакът AVE Class 103 на Siemens достига рекордна скорост от 403 км/ч в тестов пробег между Мадрид и Сарагоса. Максималната скорост за пътническите влакове в Испания е ограничена до 299 км/ч от съображения за сигурност.

4. Германия

Влак: Transrapid TR-07

Максимална скорост: 435 км/ч

Капацитет: Експериментален

Германия е една от водещите държави в света по отношение на високоскоростните железопътни технологии. Тя е дом на Siemens - най-големия производител на високоскоростни влакове в света.

Германските компании Siemens и ThyssenKrupp са създателите на системата високоскоростни влакове Transrapid, които използват магнитна левитация и достигат скорост от 500 км/ч. През 2004 г. Шанхвайският влак използващ магнитна левитация е първият от системата Transrapid, използван за превозването на пътници. Той достига скорост от 429 км/ч.

Въпреки че влаковете с магнитна левитация се правят в Германия, те никога не са използвани за превозването на пътници в страната . Технологията има някои проблеми, в това число високите разходи и катастрофа по време на тестов пробег, в която през 2006 г. загиват 25 души.

3. Китай

Влак: CRH380AL

Максимална скорост: 486 км/ч

Капацитет: 600 пътници

Китай разполага с най-голяма високоскоростна железопътна мрежа в света с дължина от 9 656 км.

С откриването наскоро на линията Пекин-Шанхай страната също така може да се похвали с най-дългата високоскоростна железопътна линия в света. Нейната дължина е 1320 км., а по трасето са налети 60 млн. куб. м бетон. Влаковете от модела CRH380AL развиват скорост от 299 км/ч., но при тестове пробег е достигната максимална скорост от 486 км/ч. Линията е проектирана така, че да превозва 80 милиона пътници годишно.

2. Франция

Влак: TGV V150

Максимална скорост: 574 км/ч

Капацитет: Експериментален

Експерименталният модел TGV V150 на френската компания Alstom достига рекордна скорост от 574 км/ч през 2007 г., което го прави вторият най-бърз влак в света. Високоскоростната технология TGV се използва във влаковете много европейски страни, между които Великобритания, Белгия, Холандия и Германия.

През миналия месец Alstom подписа предварително споразумение за изграждането на високоскоростна железопътна линия в Ирак, която ще свързва Багдад и Басра.

1. Япония

Влак: JR-Maglev MLX01

Максимална скорост: 580 км/ч

Капацитет: Експериментален

Япония е световният лидер във високоскоростния железопътен транспорт. Страната пуска първата модерна високоскоростен влак в света през 1964 г.

Япония представи и първите „влакове стрела" в света, които се движеха с максимална скорост от 209 км/ч.

Влаковете използващи магнитна левитация се разработват в Япония от 70-те години на миналия век. Правителството е одобрило план на стойност 112.44 млрд. долара за построяването на такава линия между Токио, Нагоя и Осака като проектът трябва да бъде завършен най-рано през 2027 г. Тези супер бързи влакове се очаква да намалят времето за пътуване между Токио и Осака от 2 часа и 18 минути до малко повече от 1 час.

В момента експерименталният JR-Maglev MLXO1 е считан за най-бързият влак в света с максимална скорост от 580 км/ч достигната по време на тестове през 2003 г.

Посетете и нашата Фейсбук страница